26 maart 2020

Terug naar het gevoel

Verlichting is niet alleen functioneel belangrijk, ze is ook essentieel om de juiste vibe te creëren in huis. Steeds meer mensen beseffen dat en de verlichting krijgt dan ook in toenemende mate de aandacht die ze verdient. We staken ons … licht op bij een kenner ter zake, Karolien van Hollebeke van MOON Lighting. Zij vertelt ons meer over de nieuwste trends in lichtland en doet ons een aantal tips aan de hand.

CORES - Interieur verlichting

Terugkeer naar de eenvoud

Als een van de belangrijkste trends noemt Karolien Van Hollebeke de terugkeer naar de eenvoud.

“Enkele jaren geleden domineerde het zwart-witverhaal. Alles was zeer architecturaal. Ik voel dat de mensen nu terugkeren naar de basis. Het gevoelsmatige speelt opnieuw een belangrijke rol. Bovendien zijn onze klanten een pak bewuster geworden. Ze vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat een product Belgisch of eerlijk is … Er is weer aandacht voor het ambacht en de materialen. De populariteit van natuurlijke producten zoals hout past in dit plaatje. Het strakke moet een beetje plaatsruimen voor het gezellige, het warme. De huiselijkheid wordt belangrijk in het hedendaagse interieurverhaal. Vroeger zag je dat vooral bij klassiekere woningen, nu merk je het ook bij hedendaagse interieurs. Ook op vlak van verlichting is die trend duidelijk merkbaar. Zo werken we momenteel heel veel met sfeerverlichting. Armaturen in brass, brons, de steellook, zachte kleuren … zijn helemaal in.”

Comeback van het decoratieve

Daarmee samenhangend wordt ook het decoratieve belangrijker. Karolien Van Hollebeke: “Door de voorliefde voor soberheid en strakheid was er minder aandacht voor decoratie."

Qua verlichting zag je bijvoorbeeld een aantal strakke spots boven de eettafel, en dat was het dan. Daar wordt nu steeds meer van afgestapt. Er komen grote, transparante glazen bollen, pendellampen boven keukeneilanden of naast het bed in plaats van een leeslampje, wandarmaturen … De inbouwarmaturen - spots in de volksmond - worden kleiner, en dat geldt ook voor de opbouwarmaturen. Het mag allemaal wat meer zijn. Ik denk dat de sociale media, Instagram en Pinterest voorop, een grote rol spelen bij die comeback van het decoratieve. We merken dat ook bij onze klanten. Vroeger lieten ze zich leiden door onze catalogus, nu komen ze met interieurbeelden van het internet op de proppen. Wij moeten dan op zoek naar de leveranciers van die items. Die zoektocht brengt ons overal, wat op zich best leuk is, maar het maakt onze job er niet makkelijker op. (lacht) Zo hebben we ondertussen agenten over zowat heel de wereld.”

foto's: MOON Lighting - www.moonlighting.be