9 augustus 2022

Elektrisch rijden in de stad of tot in het Zuiden van Frankrijk?

Elektrisch rijden in de stad of tot in het Zuiden van Frankrijk?  Een waar plezier volgens Frank, project manager bij CORES Development! Collega Frank is een fiere full electric-ambassadeur en reed deze zomer fluitend naar de Côte d’Azur.

Tegen 2029 moeten alle nieuwe wagens elektrisch zijn. Vooraleer iedereen full electric gaat zullen er nog heel wat watertjes doorzwommen moeten worden. Niet alleen de prijs, maar ook de mogelijkheid om deze wagens op te laden vormen nog een hele uitdaging waar zowel de consument als professionals hun hoofd over breken.  Met de hoge brandstofprijzen en de klimaatdoelstellingen in gedachten, is de evolutie naar een elektrisch wagenpark alleszins ingezet.

CORES werkt met volle overtuiging mee aan een groener weggennet en investeert in haar nieuwe projecten in voldoende laadinfrastructuur. Dat gebeurt via een duurzame gemeenschappelijke infrastructuur net die de bewoners het comfort biedt om in hun eigen gebouw te laden en zo plaats laat aan andere bestuurders om op een publieke plek te laden.

 

[

Bereik is voor mij geen enkele uitdaging. De zogenaamde range anxiety is een verouderde term die dateert van de eerste elektrische voertuigen die toen ternauwernood 100 à 150km bereik haalden. 

]
Frank De Boeck

Je bent een echte promotor voor het elektrische rijden. Hoe lang rijd je al elektrisch en hoe ervaar jij de evolutie?

Ik heb deze wagen al 3 jaar en heb het me nog geen moment beklaagd. Thuis heb ik me een laadpunt laten installeren. Van bijna leeg tot 90% batterijcapaciteit duurt ongeveer 5 uur. Voor zover ik het van thuis uit al niet zou redden met een volle batterij, dan zijn er onderweg voldoende oplaadmogelijkheden waar je met snelladers in een half uur al op 80% capaciteit zit.

Bereik is voor mij geen enkele uitdaging. De zogenaamde range anxiety is een verouderde term die dateert van de eerste elektrische voertuigen die toen ternauwernood 100 à 150km bereik haalden. Voor mij is elektrisch rijden een gewoonte geworden zonder daar nog bij stil te hoeven staan.

 

Deze zomer reed je elektrisch naar de Côte d’Azur. Hoe verliep dat?

Dat was een waar plezier. Vroeger reed ik in één keer naar het Zuiden. Een stevige rit van toch zeker 12u met de onvermijdelijke vermoeidheid en verkramptheid tot gevolg. Nu rijd ik telkens een traject van om en bij de 400 à 450 km en dan kan je rustig minimaal 30 tot 45 minuten pauzeren voor een hapje, drankje of wat dan ook. Als je een beetje ontspannen en verantwoord wil reizen zal je daar met een klassieke brandstofwagen niet eens zo ver onder blijven.

Ook hier geen range anxiety. De wagen geeft zelf aan waar je kan laden en hoeveel laadpalen er beschikbaar zijn. Buiten de wagen zijn er natuurlijk nog talloze applicaties die je kunnen aanduiden waar jij gebruik kan maken van een volgend laadstation op je traject. Laadmogelijkheden zat trouwens langs de snelwegen in BeNeLux, Frankrijk en Italië.

 

Back to business: Hoe zie jij de evolutie in de CORES projecten? Iedereen binnenkort aan de laadpaal?

Het feit dat CORES ruim inzet op maximale laadmogelijkheden in haar nieuwe parkings zal gelukkig bij velen dé stap zijn waarop zij gewacht hebben om over te stappen naar deze logische ecologisch verantwoorde evolutie.
CORES doet dit in samenwerking met ervaren marktspelers zodat steeds de modernste technologie toegepast wordt ten voordele van de eindgebruiker.

Een ondergrondse parking waar ’s morgens de koude brandstofwagens gestart worden of eenzelfde parking met enkel elektrische voertuigen? Dat is een wereld van (comfort-)verschil op het vlak van gezondheid, geluid, en vervuiling. Niet enkel voor de andere bestuurders, maar ook voor fietsers, kinderen, etc.

[

Het feit dat CORES ruim inzet op maximale laadmogelijkheden in haar nieuwe parkings zal gelukkig bij velen dé stap zijn waarop zij gewacht hebben om over te stappen naar deze logische ecologisch verantwoorde evolutie.

]
Frank De Boeck

Kan je tot slot volgende technische onzekerheden ontkrachten?

 

✔️ Overbelasting van het net


Door met ervaren marktspelers te werken wordt dit softwarematig ondervangen door het vermogen naar de laadpalen te verminderen indien uitzonderlijk nodig.
CORES legt sowieso het laadnet in een gebouw separaat aan van het algemeen net zodat een algemene break down uitgesloten is.
 

✔️ Grotere brandlast in de parking

Recente studies uit de toonaangevende Scandinavische landen tonen aan dat de brandlast van een elektrische wagen zelfs kleiner is dan van een wagen op conventionele brandstof. Er is enkel meer bluswater nodig om een elektrisch voertuig bij brand het zwijgen op te leggen. Het is een kwestie van tijd dat ook hiervoor een individuele oplossing per wagen zal gevonden worden.
We hebben recent gesprekken gehad met twee grote brandweerkorpsen uit verschillende provincies die dit bevestigen en bijgevolg geen bijkomende maatregelen opleggen. De huidige strenge regelgeving volstaat voor hen ruimschoots.

 

 

Meer info over laadpalen in onze nieuwe projecten? Contacteer ons via 03 820 82 82 of .

Een afspraak bij CORES? Hier kan je je wagen laden, zowel voor de deur, als op onze eigen parking.