18 juli 2019

CORES bezocht Mipim PropTech Europe

Begin juli trok onze R&D Manager Walt Okafor naar Parijs voor de vastgoedbeurs Mipim PropTech Europe. Behalve om met de elektrische step rond te cruisen had hij er ook enkele boeiende gesprekken en nam hij interessante insights mee naar het CORES HQ. Tijd voor een verslag!

Na Amsterdam (Provada) ben je nu op ontdekking gegaan in Parijs. Waarom trok je naar Mipim Proptech ?

MIPIM staat al sinds enkele jaren hoog aangeschreven als organisator van internationale vastgoedcongressen. Dit jaar organiseren ze 3 beurzen rond PropTech: in New York City, Hong Kong en last but not least Parijs. Het leek ons dan ook de uitgelezen kans om deze laatste bij te wonen.

Had je een concrete missie?
De ontwikkeling en groei van PropTech en met andere woorden dus de hele digitalisering van de vastgoedsector is een sterk opkomende trend die we al een tijd volgen. Voor ons Project “Louise Marie” werd een service living app reeds opgenomen in het verkoopslastenboek. Net voor mijn vertrek naar Parijs werd door de interne werkgroep rond dit project het programma van eisen gefinaliseerd en uitgestuurd naar verschillende mogelijke partners. De bedoeling was om in Parijs het spectrum aan mogelijke buitenlandse aanbieders te analyseren.

De planning voor dit tweedaagse evenement was dan ook goed gevuld: Op dag 1 stonden verschillende symposia op de agenda. Verschillende topics kwamen aan bod waaronder hoe je bijvoorbeeld op een goed onderbouwde manier een samenwerking met een startup kunt opzetten enkele enkele interessante bevindingen van een reeks prominente CEO’s gevraagd. Dag 2 was dan weer een mix van vooraf vastgelegde afspraken, spontane ontmoetingen en enkele lezingen.  

 

WELKE TRENS ZIJN JULLIE BIJGEBLEVEN?

PropTech Human Capital

Heel veel vastgoed gerelateerde bedrijven zijn bezig met het doorvoeren van verschillende innovatietrajecten. De een al wat meer dan de ander, maar wat opvalt is de aanzienlijke verjonging van hun medewerkers en dan al zeker voor innovatieve jobinvullingen.

Co-living zit in de lift

Grootste hindernis blijft hierin toch hoe deze invulling te definiëren. Nog te vaak wordt hierbij een te eng doelpubliek bekeken,  namelijk de pas afgestudeerde jongvolwassen. Zelf ben ik van mening dat er toch al verder moet gekeken worden om het “uw klant van vandaag moet ook die van morgen zijn”-principe waar te maken. Wanneer we deze jongvolwassenen nu warm maken met dergelijke woonvormen, moeten we ervoor zorgen dat ze deze woonvormen ook gaan blijven opzoeken wanneer hun levensomstandigheden enigszins veranderen. Laten we hierbij denken aan bijvoorbeeld “multi-familiale appartementen

De hotelificatie van de residentiële vastgoedmarkt

Ik heb de term zelf niet in de mond genomen maar hij slaat wel de nagel op de kop! Het ‘Living as a Service’-principe wint ook in Europa aan meer draagkracht. Wat opviel is dat Amerika hier al een heel eind verder staat. Ook is het zo dat dit alles breed bekeken kan worden. De eindgebruiker is niet enkel bezig met het ontzorgd worden door verschillende services zoals een strijkdienst, dog walker, fooddelivery. Daarnaast gaat hij of zij ook op zoek naar alternatieve hulpmiddelen of manieren om vastgoedtransacties transparanter en gemakkelijker te maken.

Laat je in je kaarten kijken naar welke zaken je meeneemt om te gaan integreren in een CORES-project?
Er werden heel wat nieuwe contacten gelegd met verschillende innovatie spelers. Bij ieder van hen wordt nu nagegaan in welke mate wij hun innovaties op lange en korte termijn kunnen geïntegreerd worden in toekomstige CORES-projecten. Op die manier kunnen we anticiperen op de vraag van morgen.   

Het living as a service-gegeven zijn we reeds actief aan het uitrollen. De eerste resultaten zullen normaal gezien nog dit jaar uitgerold worden. Louise Marie mag dan wel het eerste project zijn waarbij reeds in de conceptfase een service living applicatie werd opgenomen, toch is CORES Development hier al veel langer mee bezig. Bedoeling is deze innovatie te integreren om  onze mission statement kracht bij te staan: “We create urban places that make people happy”.

Op de beurs zijn er verschillenden interessante meetings geweest met internationale spelers die co-living reeds aanbieden. Zij beogen binnen de twee jaar de stap naar de Benelux te maken en zien in CORES Development een mogelijke partner.